Context presenteerde eind september de uitkomsten van een enquête onder een klein aantal partijen in het kanaal over de supplychain. De vragen gingen over de problemen te kunnen leveren en het aanhouden van voorraden.
Ontregelde markt
Zoals bekend is sinds eind 2019 het produceren, bestellen en geleverd krijgen van hardware ontregeld. De vooruitzichten zijn dat deze situatie nog enige tijd gaat duren. Daarom moeten alle partijen maatregelen nemen om de impact van deze overlast te verkleinen.
Voor het eerst ook wordt nu vele meer gekeken naar voorraadbeheer en de mogelijkheid überhaupt te kunnen bestellen. Dat laatste geldt voor zowel de distributeurs als de resellers.
Context vraagt de markt
Context heeft gepeild wat de voorraden op dit moment zijn bij fabrikanten en distributeurs. In de regel heeft men voor 2 weken voorraad aan notebooks en monitoren. De voorraad desktops is goed voor maximaal 4 weken. Bij printers is het minder dan een week (!).
Die ongekend krappe voorraden zorgen dan weer voor tekorten verderop in het kanaal. Resellers kunnen steeds lastiger voldoen aan de klantvraag. Daarbij gaat het niet alleen om de vier genoemde categorieën. Ook de aanvoer van printer benodigdheden (inclusief inkt of toner) verloopt moeizaam.
Context stelt verder een paar goede vragen over de aard van deze stress in het kanaal.
– Hoeveel van de orderachterstand heeft te maken met paniekaankoop?
– Is de stress het gevolg van een veranderde vraag of van producttekorten?
Deze en andere vragen (zie link) zijn ook belangrijk om de volgende stap in het verhaal van Context te kunnen begrijpen. Men ziet een verschuiving naar de cloud. Dat resellers daarvoor kiezen heeft niet alleen te maken met het feit dat de markt dat zo graag wil. Clouddiensten hebben ook weinig last van de bekende supplychain problemen. De reseller kan dat zonder onzekerheid en zeer snel leveren – voorwaarden die tot eind 2019 ook voor hardware konden gelden.